Kõige paremini kulutab laps energiat õues joostes. Foto: Dreamstime / Anke Van Wyk

Väikesed lapsed on kui energiapommid ning vajavad sageli n-ö akude tühjaks laadimist. Kuidas seda võimaldada ning vahel ka ise olukorrast võita?

Vabalt ringi jooksev mudilane

Sul on kindlasti mugavam, kui laps istub kindlalt kärus, turvatoolis või ostukärus. Nii aga sunnid ta paigale ning see ei ole 2-aastasele loomulik. Kui aeg ei kiirusta tagant, lase lapsel vabalt ringi lipata (loomulikult valvsa pilgu all).

Parim viis lapse arenguks vajaliku liikumise tagamiseks on veeta aega õues, on öelnud David Bernhardt, Wisconsini ülikooli lastearst spordimeditsiini alal. Lapsed jooksevad, ronivad ja hüppavad õues palju rohkem kui toas (kus neid pidevalt manitsetakse).

Seega vaata valmis head mängukohad, pane lapsele mugavad õueriided selga ning võta kaasa palle või lükatavaid-tõmmatavaid mänguasju. Mängige näiteks kulli, sest nii teed ka ise trenni. Kui oled kohalikust mänguväljakust tüdinenud, suunduge randa peidetud aaret otsima või minge loodusrajale matkama, võibolla näete huvitavaid loomi. Pärast õhtusööki uurige koos tähistaevast.

Tantsi, tantsi, keeruta

Kui õueminek ei tule kõne alla – väljas kallab vihma, väiksem laps on haige, kaheaastane põngerjas keeldub riidesse panemast – otsi välja hoogsa muusikaga CD või kassett. See ei pea olema lastelaulude kogumik. Tantsige koos – sina teed taas trenni ja tema saab üleliigse energia ära kulutada.

Võimelge koos

Kindlasti tead, et see kuidas ja mida sa kõneled, jääb lapsele külge samamoodi nagu sinu söömisharjumusedki saavad talle omaseks. Sama kehtib trenni tegemise kohta. Bernhardti kinnitusel mõjutab sinu vaba aja veetmine seda, kas ja kuidas laps tulevikus oma keha eest hoolitsema hakkab. Seega kui võimalik, minge poodi, raamatukokku ja sõpradele külla jalgsi, mitte autoga. Lapse käru võiks siiski kaasa võtta, juhul kui ta ära väsib või sul on tarvis suuremat kotti tassida. Või sörgi ning lükka last enda ees kärus. Kui tempot aeglustad, võta laps kärust välja ning kõndige koos.

Kui teed kodus joogaharjutusi, lase lapsel endaga ühineda või võimelge koos video järgi. Veetke perega väljaspool kodu aega aktiivselt: käige ujumas, kelgutamas, tuulelohet lennutamas jne.

Saage sõpradega kokku

Kaheaastast ei erguta miski end rohkem liigutama, kui omaealiste seltskond. Kutsu lapse parim sõber külla. Õpeta neile näiteks, kuidas end väiksest mäekünkast alla veeretada.

Kui kuulud ühte neist mängurühmadest, mis regulaarselt kokku saab, ära unusta, et lapsed peaksid veidi aega ka niisama mürada saama (täiskasvanu valvsa pilgu all). Saage teiste lapsevanematega kohalikul mänguväljakul kokku. Kui lapsed ringi hullavad, saate teie juttu ajada.

Vali sobiv treeningrühm

Juba selles vanuses võivad ujumistunnid, võimlemine, muusika- või liikumisrühmad lapsele palju kasu tuua. Ära teda vaid liiga paljudesse huviringidesse kirja pane. Juhindu lapse sotsiaalsetest vajadustest, temperamendist ja päevarutiinist. Lapsele, kes on viis päeva nädalas lasteaias, võib ka üks huviring liiga palju olla. Teine aktiivse loomuga põngerjas, kes veedab suurema osa ajast ema-isaga, võib nädalas mitut huviringi vajada.

Lapse liikumise juures on peamine, et muudaksid selle põnevaks, mitte ei püüaks kasvatada tulevast olümpialootust. Ära utsita last nii õrnas eas tugevat sporti tegema. Otsi parem juhendaja, kes on oma ala spetsialist ning oskab last julgustada, soovitada eale vastavaid ja turvalisi vahendeid ning eelistab vabamat mängu rangele režiimile. Rühma suurus on samuti oluline. Mõned lapsed erutuvad liialt kära- ja lasterikkas olukorras. Proovige erinevaid huviringe, enne kui mõne konkreetse kasuks otsustate.

Allikas: babycenter.com

Author

Maria on hariduselt alushariduse pedagoog (lõpetanud TÜ Cum laude). Elab Tallinnas ning kasvatab abikaasa Kaarliga kahte last ning kolmas on tulekul. Maria on üks Nupsu.ee asutajatest.

Write A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.