Läheneme õpilastele nagu vabrikandid – oluline on standardile vastavus. Peaksime olema nagu aednikud –iga taim on unikaalne ja vajab eraldi tähelepanu“. – Sir Ken Robinson

Nagu keegi lapsevanem väitis, on eliitkoolidel väga hea oma kontingenti valida – „eliitkooli õpetajad võivad seda teha sadade ja sadade laste hulgast ning valida sealt vaid ühe klassi jagu eriti toredaid, kes on ideaalsed, kenad, parajalt tõsised, jutukad, heade sportlike omadustega jne“.

Kuidas seda valikut teha, kui need katsetele tulnud loevad hästi, kirjutavad vigadeta, arvutavad saja piires ja kordavad vähimagi vaevata inglisekeelseid sõnu ja lauseid, vähe sellest – paljud neist võivad ka inglise keeles eksamineerijaga vestelda? See jääb otsustajate teada.

Suur osa kooli sissesaamisel on lapsevanemal ning altkäemaks ei tule kõne allagi. Kui kahe jalaga tugevasti maas kinni olla, siis sisse saadakse õppimiskallakuga kooli sisse peamiselt kahel moel.

Esimene neist moodustest tähendab lapse drillimist kõikvõimalikul moel ja kõiki meetodeid rakendades – alates eelkoolist ja lõpetades sellega, et vastava kooli eelkooliõpetaja palgatakse lapse eraõpetajaks.

Teise mooduse kohta, kuidas eliitkooli pääseda, ei oskagi öelda, kas see tähendab vanemale rohkem või vähem tööd. See teine meetod on oma lapse arendamine ja temaga kvaliteetaja veetmine alates lapse sünnist. Kes tahavad teist meetodit, seda lapse loomulikku arendamist ilma igasuguse forsseerimiseta rakendada, on paraku juba hiljaks jäänud. See meetod võtab aega 6-7 aastat. Lastevanemate väitel on „Lauri Leesi korduvalt öelnud, et tema kooli katsed on tegelikult vanematele, kuidas need oma tööd lapse esimesel 7 eluaastal on teinud“.

Eliitkoolidest on nii palju kirjutatud, et igaüks, kellel tahtmist, võib neid materjale ise internetist uurida. Praegu aga väike spikker lapsevanemaile, kel pole aega olnud üles otsida, mida katsetel kõike küsitud on.
Erinevate eliitkoolide ülesanded on siin läbisegi ja foorumitest otsitud ning teemade kaupa järgmised:

Lapse teadmised iseendast, perest ja ümbritsevast
Nimi, vanus, sünniaasta, ema töökoht, isa töökoht, aadress, telefoninumbrid.
Kas sul on lemmikloomi? On sul hobisid? Millega kodus tegeled? Kas sa käid lasteaias? Millises? Vahel ka mõni silmaringiküsimus teatri, raamatute või huvialade kohta.
Kirjuta oma nimi ja kui vana sa oled. Mis aastaaeg praegu on? Kui palju on kell? Mida sulle vabal ajal teha meeldib?

Eesti keel
Etteütlus – Jalakäija. Vares istub tamme otsas. Lipp lehvib tuules. Lammas lamab aasal. Kohtasin metsas rebaseid ja põtru. Hommikul söön putru. Ema loeb raamatut. Vend mängib klotsidega. Suvel sõidame isaga Tallinna. Tibu ronis mäe tippu. Mari valas kassile piima. Pall veeres põõsa alla. Jüri ja Kati lähevad kooli.

Lugemine
See on olulisim oskus, sest kui laps ei mõista lugeda, kuidas ta siis tekstülesandest aru saab? Mõnes kohas antakse valida, kas lugeda kirjatähti või trükitähti.

Joonista
Õpetaja, kes korjab lilli.
Laua peal on lamp. Laua all on koer. Koer istub, nina paremale poole. (Ruumisuhete määratlemiseks).

Jutustamine
Mõtle piltide järgi lugu.

Loogika
Lehel on üksteise kohal 2 rida kaste (ühes reas umbes 5-6 kasti), igas kastis on üks number, v.a alumise rea viimases kastis, kuhu tuleb loogikat appi võttes see puuduv number (kõik numbrid olid erinevad) leida.
Numbritele on antud esemeline tähendus ja liitmis-lahutamistehteid tuleb nende esemetega teha ja vastus anda ka esemeline.
Mustri jätkamine. Muumimamma oli küpsetanud küpsiseid ja plaadil olid igas reas kindla mustri järgi küpsised paigutatud. Laps peab mustrit jätkama.

Matemaatika
Tekstülesanded (laps peab ise ülesande läbi lugema ja aru saama. Aeglaselt lugeval lapsel läheb see raskemalt ).
Maril on 4 kommi, Matil on 2 kommi vähem. Mitu kommi on lastel kokku?
Priidul oli 5 õuna, ta andis 2 õuna Peebule. Mitu õuna jäi Priidule?
Parklas oli 9 autot, 3 autot sõitis ära. Mitu autot jäi parklasse?
Hulkade sisu kokku lugemine (Mitu pirni on pildil korvis?)
Tehted tundmatuga, nt x+5=14.
Arvutamine 20 piires

Võõrkeel
Kui hästi jäävad meelde võõrkeelsed sõnad?

Koolid tõenäoliselt ei pahanda selle väikese spikri pärast, sest nüüd pole tõesti enne järgmist aastat enam nende teadmistega midagi peale hakata. Loodetavasti ei korralda ükski lapsevanem nende järgi oma lapsele eksamit.

Kas tead veel mõnda ülesannet?

Autor

2 kommentaari

  1. Kaarel Veike Vasta

    Meil on homme ja ülehomme see kõik ees. Mina üritan emmet veenda, et pole mõtet pingutada. Need katsed ongi selleks, et kui ta sobib, siis sobib ja kui ei, siis ei. Ja 5-minutilise vestluse käigus ei suuda ju selgitada välja lapse teadmisi, kui ta parasjagu võib olla “vale jalaga” voodist välja astunud.

    Mis puudutab telefoninumbreid, aadressi jne, siis võib ju kolimiste ja muude selliste muutuste tõttu segadust esineda ning kuna uued küsimused tungivad peale, siis ei saa ka põhjusi ilmselt instantselt välja selgitada.

  2. Nii hull vist asi tegelikult siiski ei olnud. Vähemalt lapse sõnul. 🙂

Lisa oma kommentaar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.