Tag

lapse ootamine

Browsing

Üheksa kuud iseendale

Rasedustest

Üheksa kuud lapseootust on ilus ja põnev aeg, mil kõige tähtsam on Sinu ja Sinu lapse heaolu. Käesolev artikkel reastab 37 ideed, kuidas ennast kolmel trimestril õigustatult ja maksimaalselt poputada!

ESIMENE TRIMESTER

  • Loe rasedust ja lapse saamist käsitlevaid raamatuid, mis seda imelist kogemust hästi kirjeldavad.
  • Hakka oma raseduse kohta päevikut pidama, kasutades selleks mõnda suuremat märkmikku või talleta hoopis blogina. Mälestusi paisuvast kõhukesest saab edukalt jäädvustada ka kaameraga.
  • Naudi oma õnnistatud seisundit, veetes õhtupoolikud diivanil lesides rasedatele mõeldud ajakirju lugedes.
  • Valmista endale üks mõnus puuviljasmuuti! Lisaks suurepärasele maitsele annab see ka palju vitamiine.
  • Leia netist mõni rasedusalane portaal, kust leiaksid kõikidele olulistele küsimustele vastused. Ole allikakriitiline!
  • Tänapäeva telefonitel on nii head kaamerad, millega saad jäädvustada oma kasvava kõhu.
  • Soeta rasedatele mõeldud trenniriided, mis motiveeriks ka kasvava kõhuga end liigutama. Seda muidugi juhul, kui trenn pole sulle mingil põhjusel vastunäidustatud.
  • Kujunda oma vannituba ümber mõnusaks väikeseks spaaks, kus saad läbi viia erinevaid iluprotseduure ja hellitada oma näonahka mõnusate koduste maskidega!
  • Mine sõbrannaga oma lemmikkohvikusse ja naudi kofeiinivaba lattet. Hea maitseelamus ja vajalik kaltsium on tagatud.
  • Kutsu sõbrannad külla ja vaadake filme, mis seotud lapse saamisega (viimase aja filmidest on väga hea valik “Kõht ette” (Knocked up)!
  • Soeta omale kõrge SPF kaitsega näokreem. Raseduse ajal suurenenud pigmendi tootmine ja päikesekiirgus võivad tekitada n-ö rasedusmaski.
  • Loe kirjandust ka selle kohta, mis sind pärast lapse sündi ees ootab.
  • Rõõmusta tõsiasja üle, et saad praegu veel oma varbaid puudutada ja pediküüri teha.


TEINE TRIMESTER

  • Osta rasedatele mõeldud treening-DVD ja suuna taasleitud energia tervislikesse eluviisidesse.
  • Pane ennast kirja perekooli. Nii saad vajalikku infot ja suhelda teiste saatusekaaslastega.
  • Soeta rasedatele/imetavatele emadele mõeldud rinnahoidja, mis pakub hädavajalikku tuge ja on suureks abiks.
  • Kuumal suvepäeval värskenda end klaasi mineraalveega, millesse lisatud viiluke sidrunit, laimi või värsket kurki… mmmmõnus!
  • Värskenda oma nahka koduse või poest ostetud lemmikmaskiga. Väldi tugevaid koorijaid, sest raseduse ajal on näonähk tavapärasest õrnem.
  • Premeeri end kohalikus spaas maniküüri ja pediküüriga.
  • Soeta paar kvaliteetset patja. Neid ei saa lapseootel naisel kunagi liiga palju olla.
  • Vaata Eestis olevat suurimat nimeraamatut, mis asub Nupsus Ära unusta lemmikuid välja kirjutada!
  • Korraldage sõbrannadega pidžaamapidu. Kõlab ameerikalikult aga ideel on jumet.
    Kurb, aga tõsi – öö otsa üleval olemine aitab saada aimu emadusega kaasnevast unepuudusest.
  • Toida oma suurenenud ja sügelevat kõhtu eriti rahustava kehakreemiga.
  • Lõõgastu muusika ja lõhnaküünalde seltsis. Kutsu partner kaissu ja tehke omale meeldejääv õhtu!

 

Kolmas trimester

KOLMAS TRIMESTER

  • Peleta unetust ja lõpeta oma päev sooja, kuid mitte väga kuuma vanniga. Vann võtab pinged maha ja toob magusama une. Samuti aitab vann toonuste rahustamiseks.
  • Mine juuksurisse ja lase lõigata ilus soeng, mis püsiks kena ka paar kuud pärast sünnitust. Soeng peaks olema lihtsasti hooldatav ja hõrenevad juuksed ei tohiks seda pealigi suruda.
  • Luba endale lõõgastavat massaazi. Mine salongi või lase kallimal oma oskusi näidata.
  • Naudi veemõnusid. Kohaliku ujula külastamine annab hea koormuse ja aitab vähendada seljavalusid.
  • Korraldage kallimaga romantiline õhtusöök.
  • Veetke öö hotellis või külalistemajas, nautides veel viimast korda enne lapse sündi kahekesiolemist.
  • Harrastage spontaanset seksi (eeldusel, et teil selleks veel tuju on).
  • Lase sõbrannal enda jaoks midagi ilusat teha: las küpsetab sulle midagi head või aitab sul koristada. Raseduse viimased nädalad on aeg, mil julgelt teistelt abi ja mõningaid teeneid paluda.
  • Suurepärane võimalus oma suureks paisunud kõhust hea mälestus jätta on teha sellest kipsijäljend.
  • Pane kokku haiglakott. Uuri, mida teised sünnitajad on kaasa võtnud ning millest haiglas olles puudust tundnud.
  • Planeeri ennustatud sünnikuupäevaks lõunasöök sõbrannaga. Kui laps otsustab lasta enda järel oodata, on sul selleks päevaks vähemasti tegevust. NB! Ole ettevaatlik toiduvalikuga. Liigne vürts võib halvasti mõjuda enesetundele ja põhjustada kõrvetisi.
  • Kasuta veel viimast vaba aega ja loe näiteks, kuidas imikule massaaži teha.
  • Kasuta iga võimalust tukastada või sisse magada. See lõbu jääb peagi minevikku!

 

Sinu lapse akadeemilised saavutused olenevad ka tema vanusevahest noorema õe-vennaga

See, kui hästi sinu laps saab hakkama lugemise ja arvutamisega, sõltub paljudest erinevatest asjaoludest. Kuid kas sul on teada ka fakt, et muu hulgas mängib rolli asjaolu, kas su lapsel on nooremat õde või venda ja kui suur on sinu laste vanusevahe? Ameerika teadlased on läbi uurinud tuhandete inimeste kohta kogutud andmeid ja selle seose kindlaks teinud.

Nad jõudsid järeldusele, et neil lastel, kellel on vähem kui kaks aastat noorem vend või õde, on muude tegurite võrdsuse korral akadeemilised saavutused keskeltläbi kehvemad kui neil, kellel nooremat õde või venda ei ole või kellel on vanusevahe temaga suurem. Vanema õe või venna olemasolu ja vanusevahe aga ei paista siin mõju omavat.

Uurimistöö autorid Kasey Buckles Notre Dame’i Ülikoolist ja tema juhendatav kraadiõppur Elizabeth Munnich oletavad ajakirjas Journal of Human Resources, et põhjuseks võib osaliselt olla asjaolu, et vanemad pühendavad lapsele rohkem aega ja tähelepanu, kui tema kõrval ei ole nooremat last, kes samuti tublisti tegelemist nõuab.

Meelt ei tasu loomulikult heita, sest arvesse on võetud keskmisi näitajaid ja nende põhjal ei saa üksikjuhtumite puhul järeldusi teha. Aga kui soovid, et sinu järeltulijad oleksid õppimises edukad, võib ju nimetatud asjaolu oma pere planeerimisel arvesse võtta.

Allikas: ERR

ÖKOBEEBI: Nipid lapseootel emadele

Enamasti toob teadmine rasedusest ja peatselt sündivast titast vanemate ellu palju rõõmu ja ka muret.

Vähemalt esiklapse ootajaid tabab pesapunumise tuhin ja  suure õhinaga asutakse kodu uue ilmakodaniku tulekuks ette valmistama. Mõned pered soetavad enne lapse sündi koguni uue kodu.

Bioneer kirjeldabki, mida tasub ümberkorralduste käigus silmas pidada.

Alustage lastetoa ümberkorraldustega nii varakult, kui vähegi võimalik. Varajane ja rahulik muutuste planeerimine on alati mõistlikum, kui kiirustamine ja esimeste ettejuhtuvate asjade ostmine. Endale ajavaru jätmine  on eriti oluline, kui soovite ka toa sisustust muuta, tapeeti vahetada või värvimistöid teha.

Värvige tuba ohutute värvide ja lakkidega. Veenduge, et viimistlusvahendid, mida te remondi käigus kasutate ei hakka edaspidi mingeid ohtlikke gaase eritama. Võimalusel kasutage keskkonnasõbralikke viimistlusvahendeid. Külastage meie ökoehituse teemalist linkide lehekülge!

Lapseootel ema ülesanneteks ei ole seinade värvimine, tapeedi kleepimine, värvilõhnade sees olemine ja ehitusel turnimine. Need tööd tasub ikka teistele jätta. Ema saab aidata näiteks värvide või mööbli valimise juures.

Eelistage naturaalsest puidust ja lakkimata lapsevoodit.
Kui valite siiski lakitud voodi, veenduge, et see oleks ohutu lakiga lakitud ja ei lõhnaks tugevasti. Sama soovitus kehtib ka muu lastetoa mööbli kohta. Plastik, vinüül ja saepuruplaat ei ole parimad lastetoa materjalid.

Ärge peljake kasutatud mööblit.Nii säästate raha ja hoiate keskkonda. Kasutatud

Ära pelga kasutatud mööblit osta.

mööblile saab väikese korrastamise abil anda uue elu.

Kui plaanite enne lapse sündi korteris või majas aknaid vahetada, siis eelistage puidust aknaid. Need hingavad ja saastavad ka vähem keskkonda.

Hakake koristama keskkonnasõbraliku kodukeemia abil. Valida võib nii poodides müügil olevaid ökokodukeemiavahendeid kui ka looduslike puhastavaid vahendeid nagu sidrun, sooda, vesi ja äädikas. Keskkonnasõbraliku kodukeemia eelistamine muudab teie koduse sisekliima tervislikumaks ja ei ohusta kasvavat lapsukest.

Sööge orgaanilist toitu. Mahedat toitu süües saate kindel olla, et see ei sisalda GMO-d, ohtlikus kogustes putukatõrjevahendeid, väetiseid ja säilitusaineid. Ema poolt söödud toit mõjutab ka kõhus kasvavat beebit. Vältige asovärvidega värvitud toiduaineid.

Ärge puutuge kokku putukatõrjevahenditega.
Ema kõhus kasvav loode on mürkide suhtes väga õrn. Teda võivad ohustada ka väikesed kogused. Orgaanilise toidu eelistest me juba rääkisime. Ettevaatlik tasub olla loomadele mõeldud parasiiditõrjevahenditega, putukatõrjevahenditega (eriti pihustatavate vahenditega), sääsetõrjevahenditega, koitõrjevahenditega, kärbsepaberitega ja kahjuritele mõeldud söödalõksudega.

Tehke aken lahti ja tuulutage tuba. Tuulutamata toas, on õhk kuni viis korda saastunum, kui õues. Tuulutage ka kontoriruume.

Pühkige tolmu niiske lapiga. On leitud, et kodus lenduvad mürgid lõpetavad oma teekonna kodutolmu hulgas. Lapseootel emal ei ole vaja sisse hingata kuiva lapiga üles keerutatud tolmu.

Kasutage keskkonnasõbralikke kosmeetikavahendeid. Ka läbi naha võivad ohtlikud kemikaalid jõuda teie lapseni. Veenduge, et teie poolt kasutatavad parfüümid, kreemid, šampoonid, seebid ja hambapastad on ikka ohutud.

Tehke endale selgeks, milliseid mähkmeid te plaanite lapsele alla panema hakata. Võimalusi on mitmeid – ühekordsed, korduvkasutatavad ja kombineeritud mähkmed.

Ärge peljake osta kasutatud kvaliteetset lapsevankrit. Vankrid on kallid ja nende kasutusaeg ühe lapsega on lühike. Kuigi enamus vankreid saab kasutada ka käruna, eelistatakse ikkagi osta suvekäru. Uurige ka ökolapsevankrite kohta.

Kuidas hoida tervist ja püsida võimekas

Regulaarsed puhkepausid võivad su produktiivsust parandada, eriti kui väsimus kipub segama su otsustus- või keskendumisvõimet. Foto:Dreamstime

Kui oled nagu enamik rasedaid naisi, on raseduse jooksul töötamine sinu jaoks täiesti ohutut. Kuid juba pelgalt rase olemine võib olla üks paras väljakutse. Su keha töötab siiski lapse kasvatamiseks ja toitmiseks lakkamatult 9 kuud.

Kui lisada töö väljakutsetele rasedusest tingitud kõrvalmõjud – iiveldusest ja väsimusest seljavalude ja paistes jalgadeni – võid end kergesti ära väsitada.
Siin on mõningad nõuanded, kuidas end hästi tunda ning samas tool edukas olla, kuidas leevendada rasedusega kaasnevat ebamugavast ja mõista, mil töökohustused su rasedust ohustama võivad hakata.

Iivelduse ja oksendamise kergendamine
Seda võib nimetada “hommikuseks” iivelduseks, kuid see iiveldus ja oksendamine mida raseduse ajal – eriti esimesel trimestril – koged, võib tabada sind millal iganes.

Et tööl olles iiveldust vältida:
• Väldi iivelduse tekitajaid. Selleks võivad olla teatud söögid ja lõhnad. See topelt-latte, mida enne rasedust hommikuti nautisid, või toit, mida mikrolaineahjus lõunasöögiks soojendasid, võib nüüd su kõhu tagurpidi pöörata. Kui oled selgeks saanud, mis sind iiveldama ajab, on targem neid asju vältida.
• Suupisted ja kerged eined. Kui tunned iiveldust, võivad suureks abiks olla küpsised ja teised mahedad toidud. Hoia ühtteist oma sahtlis, sest näksides väldid liigset nälja- või täiskõhutunnet – kahte asja, mis võivad iiveldust tugevdada.
• Tarbi piisavalt vedelikku. Raseduse algul vajab su keha rohkem vedelikku. Iiveldustunne võib tugevneda, kui sa piisavalt ei joo. Hea eesmärk on juua 8 klaasi vett päevas.
• Maga piisavalt. Mida väsinum oled, seda kergem on iiveldus tulema. Luba endale hommikul tööle minnes sättimiseks rohkem aega ja väldi kiirustamist – see võib samuti iiveldust põhjustada.
• Kui kannatad hommikuti tugeva iivelduse ja oksendamise all, mida lihtsad meetmed ära ei hoia, räägi oma arstiga.

Toimetulek väsimusega

Rasedana võid sa enamuse ajast tunda väsimust, eriti esimesel ja kolmandal trimestri ning veelgi enam pärast pikka tööpäeva.
Väsimus annab kehale märku, et peaksid tempot maha võtma, kuid keset tööpäeva võib see raskeks osutuda.

Et päeva üle elada, proovi järgmist:

• Pea lühikesi, sagedasi pause. Regulaarsed puhkepausid võivad su produktiivsust parandada, eriti kui väsimus kipub segama su otsustus- või keskendumisvõimet. Püsti tõusmine ja ringi liikumine võivad sind uuesti üles ärata. Sule lõuna ajal paariks minutiks silmad ning tõsta jalad kõrgemale – see aitab sul energiat koguda.

• Vaata üle oma päevakava. Arvesta, et tööpäeva jooksul su energiatase kõigub. Kui tunned, et oled pärastlõunaks väsinud, tee raskemat ja suuremat tähelepanu nõudvad ülesanded varem ära. Kui sa ei suuda end hommikul koguda, jäta energiat nõudvad ülesanded pärastlõunaks. Kui su töökoht seda võimaldab, kasuta ära paindliku tööaja eelist ja vali töötamiseks aeg, mil end energilisena tunned.

• Ole väljaspool tööd rahulikum. See võimaldab sul pärast tööpäeva rohkem puhata. Füüsiliselt raske töö puhul on korralik puhkus veelgi tähtsam.

• Ole aktiivne, kui saad. Kuigi pärast tööpäeva lõppu võib trenniminek tunduda kõige ebaahvatlevam tegevus üldse, võib see aidata sul energiat koguda. Mine töölt tulles jalutama või otsi mõni rasedatele mõeldud trenn – muidugi juhul, kui oled oma arstilt selleks nõusoleku saanud.

• Võta teiste abi vastu. Ära ole liiga uhke, et kaastöötajate abist ja toetusest keelduda. Võid olla harjunud töölt tulles koristama, muru niitma või asju ajama. Kuid selleks, et korralikult puhata, mõtle võimalusele endale antud töö tegemiseks abiline palgata.

• Mine mõistlikul ajal magama. Kui oled kella 7-ks väsinud, kustuta tuli ja poe voodisse.

Kasvava beebi kandmine võib igapäevased tegevused töö juures nagu istumise, seismise, kummardamise ja tõstmise ebamugavaks teha. Iga paari tunni tagant ringiliikumine aitab vähendada lihaspinget ja ennetada vee kogunemist jalgadesse. Pinge vähendamiseks käi sageli WC-s.

Mugavaks äraolemiseks proovi ka alljärgnevaid soovitusi:

Istumine
Kui töötad kontris, on väga oluline tool, millel istud. Kuna sinu kehakaal tõuseb ja rüht muutub, on suureks abiks tool, mille seljatuge ja kõrgust saab muuta. Kohendatavad käetoed, tugevad istme- ja seljapadjad ning hea alaselja toetus võivad pika istumise palju mugavamaks muuta.
Kui su kontoritoolil neid võimalusi pole, võid improviseerida. Kasuta selja lisatoena väikest tavalist või spetsiaalset patja. Vähendamaks survet alaseljale ja alandada turset jalgades, aseta jalad tumbale – või prügikorvile.

Seismine
Pika seismise tulemusena koguneb veri jalgadesse (seda soodustavad rasedusega laienenud veresooned), põhjustades valu, uimasust ja isegi minestamist.
Seismine on väsitav ka sinu seljale. Kui seismine kuulub sinu töö juurde, aseta surve vähendamiseks üks jalg kastile või madalale toolile. Vaheta jalga nii tihti kui võimalik. Olemist võivad kergendada ka jalgade vereringet parandavad toetavad sukkpüksid. Kanna mugavaid kingi ja anna jalgadele võimalikult tihti puhkust. Kui pead töö tõttu jalgel seisma 4 tundi või kauem, konsulteeri oma arstiga. Kui see on tema jaoks murettekitav, peaksid töökohustusi piirama või lühema tööpäeva tegema.

Kummardamine ja tõstmine
Ennetamaks või leevendamaks seljavalu, jälgi seda, kuidas sa kummardad ja asju tõstad. Asjade tõstmisest räägi oma arstiga – mõningatel juhtudel võib raskete asjade tõstmine olla keelatud. Isegi kui tõstad kergeid asju, pea meeles, et seda saab teha õigesti ja valesti.

Stressi vältimine
Töö esikohale seadmine võib inspireerida sind rohkem pingutama ja oma eesmärke täitma; kuid see võib sind ka kurnata ning võtta ära aja ja energia, mis peaks kuluma enese ja oma sündimata lapse eest hoolitsemisele.
Tööga seotud pinget võib olla raske olematuks teha, kuid sa saad anda endast parimat, et seda minimaliseerida. Räägi oma probleemidest abivalmis kolleegile, sõbrale või partnerile.
Abiks on ka hea huumorimeel ja positiivne meelestatus. Ümbritse end positiivsete, mitte negatiivsete inimestega. Keskendu kõige olulisemale. Kui tunned, et hakkad miski sind vihastab, peatu ja küsi endalt, kas saaksid antud olukorda kuidagi muuta. Kui ei, siis võibolla saad sa sellele lihtsalt käega lüüa.
Tehes mõningaid harjutusi võid õppida kogunenud pingeid maandama. Üheks suurepäraseks võimaluseks on jooga, mis tugevdab lihas ja samas õpetab ka lõõgastuma.

Ohutusnõuded töö juures
Teatud tööülesanded võivad haiguste riski suurendada, eriti kui sinu rasedus kuulub juba eelnevalt riskigruppi.
Sellised tegevused on:
• raskete asjade korduv tõstmine
• pikaajaline seismine
• tugev vibratsioon, mida tekitavad suured masinad
• Pikk, stressirohke sõit tööle ja koju
• Kokkupuude kahjulikele kemikaalidega

Halvasti võivad mõjuda ka teised tingimused. Näiteks tihe vahetustega töö võib pärssida sinu võimalust puhata. Äärmuslikes temperatuuritingimustes töötamine võib mõjutada sinu visadust ja võimet tulla toime füüsilist pingutust nõudvate ülesannetega. Raseduse kasvades võivad osutuda raskeks väledust ja head tasakaalu nõudvad ülesanded.
Kui sinu töö hõlmab ülanimetatud ülesandeid, pöördu oma arsti poole, kes oskab öelda, kas peaksid lisameetmeid rakendama või oma töökohustusi muutma. Arsti võib jagada konkreetseid soovitusi raseduse erinevateks perioodideks ning kui vaja, kirjutada sinu tööandjale vastava tõendi selgitamaks, mis tööpiiranguid tuleb sinu puhul rakendada.

Allikas:http://www.mayoclinic.com

Kuidas oma rasedusest ülemusele teatada

Kuidas teatada ülemusele rasedusest. Foto:Dreamstime

Palju õnne pisipere puhul! Ent nüüd raskema osa juurde – millal ja kuidas teatada headest uudistest oma ülemusele ning mis enne tähtsat jutuajamist endamisi selgeks tuleks mõelda.

Tea oma õigusi
Tutvu võimalikult ruttu oma tööandja tervise- ja lapsepuhkuspoliitikaga. Uuri täpselt, mis tüüpi palgata ja palgaga puhkusele sul õigus on. Võibolla saad võtta palgata puhkust, nii et mõned boonused siiski säilivad. Räägi inimestega, kes oskavad sulle tööandja poliitika osas nõu anda – kuidas see on teoorias ja kuidas toimib tegelikult. Ära unusta, et mõlemal tööl käival vanemal, st ka isal, on õigus võtta lapsehoolduspuhkust.

Konsulteeri arstiga
Enne uudiste teatavaks tegemist räägi oma arstiga. Paljud soovivad esimese trimestri lõpuni oodata, enne kui uudisest perele ja sõpradele räägivad. Sõltuvalt sinu tervisest oskab arst soovitada, kui palju peaksid enne sünnitust dekreedis olema.

Kuidas sooviksid vanemapuhkust võtta?
Raske on ette kujutada, kuidas laps su elu muudab. Kuigi paljud usuvad, et laps ei muuda nende suhtumist töösse ja perega veedetud aega, siis lapsevanemaks saades hindavad nii mõnedki neist oma väärtused ümber. Seega, valmistudes ülemusele raseduses rääkima, mõtle läbi erinevad stsenaariumid. Nii oskad oma soove konkreetsemalt väljendada ja ülemus saab panna paika sulle sobiva tööle naasmise ajakava. Mõtle järele, kas sa soovid tööle naasta kolme, kuue, kaheteistkümne või kaheksateistkümne kuu pärast. Sõltuvalt töö iseloomust saad ehk mõnda aega ka poole kohaga või kodust töötada.

Planeeri finantse
Et jätta endale maksimaalselt võimalusi, mõtle läbi oma kulud ja tulud. Mõtle, kas su elustiil lubab mõnda aega ilma sissetulekuta elada. Mõtle, kuidas saaksid vähendada sissetulekut, et selle arvelt rohkem aeg lapsele pühendada (näiteks poole kohaga töötades).

Vali ülemusega rääkimiseks sobiv aeg
Kui oled firma perepoliitikaga tutvunud ja enda soovides selgusele jõudnud, lepi ülemusega rääkimiseks aeg kokku. Kui ülemus näeb, et oled väärtuslik ja pühendunud töötaja, võib olla tema enda huvides sind dekreeti minnes ka vääriliselt premeerida.

www.ivillage.com