Category

Areng

Category

Tunnusta pingutust, mitte saavutust!

Lapsed võivad mängida tunde ja see on vahva. Mängides nad õpivad ja arenevad. Klotsimängud on väga hea võimalus õppida lahendama erinevaid probleeme ja ülesandeid. Mida suurem ja keerukam ehitis, seda suuremat pingutust see vajab.

Kas teadsite, et tunnustades lapse pingutusi, võtab ta vastu uusi ja arendavaid väljakutseid. Pange tähele, et on vahe, kas tunnustate lapse sooritust, pingutust, vastupidavust ja püsivust või hoopis tulemust.

Kui kiidate ainult tulemust, siis võib laps hakata ebaõnnestumist kartma. Kui tunnustate seda, kuidas ta ülesande kallal vaeva nägi, saate tahtejõulisema lapse, kes võtab elus julgelt ülesandeid lahendada.

Värvide sorteerimise mäng

Selle mängu jaoks läheb sul tarvis võimalikult palju erinevaid värvilisi klotse. Võta 4 värvilist paberit suuruses A4. Kalla erinevat värvi klotsid lapse ette ja lase tal tõsta kõik klotsid vastavat värvi paberile.

Palu lapsel panna ülejäänud värvid valgele paberile.

Kui kõik klotsid on sorteeritud, küsi lapselt, mida teha valgel paberil olevate klotsidega.

Julgusta last sorteerima neid omakorda värvide kaupa või hoopis ehitama midagi põnevat. Laps võib ka klotse loendada.

See mäng aitab kinnistada värvide nimetusi ning arendab organiseerimisoskust.

Lugema õpetamine: “Drillimisest ei ole kasu”

lapsele-lugemineSageli tahetakse laste lugemist, käekirja ja arvutamist drillida, mis võib lapse jaoks olla üsna igav ja tüütu. Eriti siis, kui see hästi välja ei tule, kirjutab Perekeskus Sina ja Mina.

Lapselt tuleb nõuda võimetekohast õppimist. Kui ta teeb üksiku töö lohakalt, on kasvatuslikus mõttes õige nõuda ülesande või harjutuse ümberkirjutamist. Kui aga laps ei suudagi ilusamini kirjutada, pole mõtet vihikust lehti välja tõmmata või lasta tal lehekülgede kaupa tähti treida. Kui lapse käsi on nõrk, peaks olema korraliku käekirja nõudmisega ettevaatlik. Pigem käe treenimiseks rohkem joonistada, värvida, paberit lõigata ja rebida. Postkastidesse pannakse kuhjade viisi reklaambrošüüre, mis rändavad prügikasti. Õhtuti võiks mudilane neist toredaid pilte välja lõigata ja paberile kleepida. Kui veel natuke juhendada, valmivad uhked kollaažid. See arendab tema käelist tegevust, silma ja käe koostööd, loovust ning aitab koos ema-isaga koostegemisest rõõmu tunda.

Lugemisoskus on õppimisprotsessi üks alustala.

Lihtsalt lugemisdrillil pole mõtet. Et laps tahaks lugeda, nõuab see rohkesti tööd ja harjutamist, mis saab alguse ettelugemisest. Sellest sõltub tema sõnavara, kuulmisoskus. Ettelugemisest kujuneb välja lapse ja vanema kordamööda lugemine ning kindlasti vestlus loetust. Sageli lapsed, kes loevad soravalt, aga kui temalt küsida, millest ta luges, siis kehitab ta õlgu. Kui sisu ei mõista, pole lugemisoskusest kasu. Sisu mõistmata ei saa hakkama ei matemaatikas ega üheski teises õppeaines.

Mida paremini suudab laps orienteeruda sõna häälikulises koostises, seda kergemini suudab ta lugema õppida. Lugema õppimise alguses soovitatakse anda lastele isegi jõukohasest kergemat materjali, et tal tekiks enesega rahulolu tunne: „Ma sain hakkama! Lugemine on nii kerge!”

Enne lugemist on vaja selgeks õppida järgmised tegevused: tähtede äratundmine; kujutluse loomine foneemidest (häälikute variantidest); täishäälikute kui nn silbi moodustajate leidmine; kujutluse loomine sõna rõhulis-rütmilisest struktuurist; hüpoteesi loomine sõna kõlast; lugemine, sõna hääldamine; kontroll loetu õigsuse üle.

Lapsevanem võiks aeg-ajalt olla lugema õpetamise protsessis mänguline:

    • Näiteks: „Arva ära, mis sõna ma ütlesin?” Häälida näiteks K-A-T-U-S. „Nüüd hääli sina, mina mõistatan.”
    • Leiame toast, tänavalt vm. K- tähega algavaid sõnu.
    • Mängime kogu perega sõnamängu, kus alustad selle häälikuga, mida kuuled sõna lõpus.
    • Võib kaasata ka lemmikloomi. Näiteks kiisu kord- siis võib keegi tema eest arvata. Nii kaob lapsel hirm, et võib ka mitte teada ja see on normaalne. Keegi aitab mind, kui ma hätta jään.

Õppimine ei ole pelgalt kooliõpikutest tuupimine, vaid see võib olla lõbus ja huvitav. Teha arendavatest mängudest kogu pere ühine tegevus. Vanematelt nõuab see aega ja loovat lähenemist. Kui pühenduda lapse esimestel kooliaastatel tema õpiharjumuste kujundamisele, siis edaspidi võivad vanemad vaid nautida seda, mida laps teeb.

Ära rutta abistamisega

Hiljem võivad lapsele raskusi valmistada õpikutes ja töövihikutes antud ülesannete töökäsud, mis sageli on lapse jaoks liiga keeruliselt sõnastatud. Ka siis ei tohiks vanem rutata ise esimest arvutust ära tegema. Selle asemel lasta lapsel tööjuhend valjusti korrata või paar korda ette lugeda. Kui see ei aita, võiks täiskasvanu ise juhendi ette lugeda ja rõhutada olulist.

Lase lapsel enne ülesande täitmist rääkida, mida ja kuidas ta hakkab seda tegema. Nii kujuneb tal harjumus oma tegevus lõpuni läbi mõelda, enne selle täitmise juurde asumist.

Oma tegevuse mõtestatuse arendamiseks sobiksid ka mitte kooliülesanded. Näiteks anda lapsele loovaid ülesandeid: „ Tahame isale üllatuse teha. Mida me selleks teha võime. Mida veel? Mida me selleks vajame?” või koogi küpsetamine: „ Mida millises järjekorras panna. Kui palju on vaja üht või teist ainet. Mida me peame selleks ostma? Vaatame retsepti veelkord üle, kas on kõik vajalik olemas” jmt.

Kokkuvõtlikult võib öelda, et vanemad laste lugema, kirjutama või arvutama õpetamisel drillimise või liigse abistamise asemel harjutada mänguliselt, lasta lapsel proovida ja leida lahendusi ning olla kogu õppeprotsessis last toetav, et ta tunneks hakkamasaamise tunnet.

Ene Raudla on kliiniline lapsepsühholoog ja Gordoni perekooli koolitaja.

Tahad võita lapsele Lego Duplo komplekti?

Lego Duplo auhinnamäng Nupsus…Siis see mäng on just Sulle!

Juhhei, algamas on üks äge auhinnamäng. Nupsu jagab 10 LEGO DUPLO  (fotol) mängukasti, mida kingime  igal nädalal (4 nädalat)  2-3 tk. Vaja on vaid olla aktiivne kommentaariumi kasutaja Nupsu keskkonnas ja jagada vahvaid mõtteid ja ideid teiste lapsevanematega. Ägedamatest ideedest paneme kokku ka artikli!

Esimese nädala teemaks onARENDAVAD TEGEVUSED JA MÄNGUD (VÄIKE)LAPSEGA.

Lapse arenemiseks on kõige olulisem koostegevus täiskasvanuga. Mis saab veel olla toredam kui oma põnniga koos midagi ägedat ja arendavat ette võtta? Millised mänge või tegevusi oma lastega koos teete, arendamaks lapse keelelist, vaimset, sotsiaalset, emotsionaalset või füüsilist arengut?

lapsed-joonistavadVõib olla on sul midagi eriti ägedat ja põnevat soovitada…ära ole kade ja jaga seda ka teistega 🙂

Jäta allolevasse kommentaariumisse põnevaid ideid. Postitada saab linke, fotosid, videosid ja  tweete.

Ole inspiratsiooniks teistele vanematele!

Ps. Kui jagad mängu ka FB-s, kahekordistad võiduvõimalust.

 

Esimesed klotsikarbid loosime välja teisipäeval, 18.oktoobril!!

Vaata ka videosid, kuidas kasutada Lego klotse õppemängudena:

 

ESIMESE NÄDALA loosiratas naeratas kasutajatele nimega Mailit ja Kristiina Hein. Auhinna kättesaamiseks võtke ühendust mariaveike@gmail.com. Järgmisel nädalal loosime kogunisti 3 Lego Duplo komplekti. Head mänguõnne!

 

 

 

Erisuste tuvastamine

Kuidas on lood sinu lapse tähelepanuvõimega? Siin on sulle üks hea võimalul lapse tähelepanuvõime arendamiseks. Olenevalt lapse vanusest ja arengutasemest, proovige alustada vastavalt tema eripärale. Võtke samasugused klotsid ja jagage kaheks hunnikuks – võtke üks klots ära või lisage juurde, et tekiks erinevus. Laske lapsel avastada, mille poolest kaks hulka teineteisest erinevad.

Mida osavamaks teie laps mängus muutub, seda rohkem klotse ja kujundeid kasutage. Mäng on põnev igas vanuses lastele – pidage meeles, et positiivsete emotsioonide toel areneb laps kõige paremini.