Category

Suhted

Category

Minu ema on närvihaige!: Vanemad läbi teismelise pilgu

Pidevalt jagatakse lapsevanematele näpunäiteid, kuidas oma lapsi kasvatada. Kes võtab õppust, kes mitte. Kahjuks ei õpeta lastele keegi, kuidas kasvatada oma vanemaid.  Ja paljud lapsed on oma vanematega hädas, uskuge. Neil pole, kellele oma muret kurta. Nad küsivad üksteiselt foorumites nõu ja on õnnetud. Jõlguvad tänavatel, augustavad end, nutavad pool ööd patja ja lõiguvad, värvivad veerand tukka roosaks, tätoveerivad, sõidavad puruks isside ülihinnalisi masinaid ja iseennast. Õnnetud ja üksi. Meie ühiskond on absoluutselt täiskasvanukeskne. Töö- ja olmemured on peamised teemad, mis meedias silma torkavad. Veel on saada häid seksinippe, ilunõuandeid, võrgutamisõpetusi, tööl käitumise eeskirju, dieeditrikke. Räägitakse kaupadest ja teenustest, euriborist ja Kreekast, üleaisalöömistest ja korruptsioonist.  Hoitakse silma peal tantsusaatel ning lastakse osaliste kohta lendu kõlakaid, ennustades, kes sealt kellega käima hakkab ja arutatakse „Kodutunde“ uue saatejuhi armuelu ning tehakse riivatuid vihjeid. Kus on laps? Meie ühiskond on ulmeline täiskasvanute ühiskond. Siin elavad ja toimetavad ainult suured, tähtsad ja targad. Laste tunded,…

Õpeta laps mängu kaudu konflikte lahendama

Üks hea võimalus, kuidas õpetada laps konflikte lahendama, on temaga koos mängimine. Mängud on miniatuursed stsenaariumid reaalsest elust. Ükskõik, kas sa mängid lauamängu, kaardimängu või mõnda suhtlus-ja kommunikatsioonimängu, peavad lapsed kasutama oma sotsiaalseid oskusi. Mänge mängides saad õpetada lapsele, kuidas võita või kaotada, kuidas näidata kaasmängija suhtes välja empaatiat, kaastunnet ja halastust. Lapsega mängides ära unusta autunnet. Lõbutsege ja nautige mängu, kuid vältige norimist, nokkimist, kättemaksu, mahategemist ja õelust. Mõnede vanemate jaoks on see väljakutse. Õpeta lapsele, kuidas võita ilma haiget tegemata. Kuidas kaotada ilma virisemata ning jääda edaspidi väärikaks, olenemata, kas võidad või kaotad. Lapsed peavad seda õppima läbi mängu, et oskaksid hilisemas elus sarnastes situatsioonides käituda. Vali oma kommentaare ja emotsioone hoolega, see on väga tähtis. Lapsed jälgivad ja salvestavad iga sinu öeldud sõna. Isegi kui arvad, et nad ei pannud tähele. Mängu käigus võid vahel kohata isekust ja halba käitumist pead tõstmas. Püüa leida hooliv ja õrn…

Päeva tip: Püüa jõuda kokkulepeteni

Kui lapsed kasvavad, võib nendega kokku leppida nende ülesannete, näiteks toa koristamise suhtes. Pikka juhendite joru on lapsel raske vastu võtta. Jaga ülesanded väikesteks osadeks, nii et põngerjad neist lihtsalt aru saaksid. Kui sul õnnestub suunata last oma ülesande täitmisega pihta hakkama, ole talle toeks, et ta oma ülesandega edukalt toime tuleks. Päeva tip on  Lastekaitse Liidu infovoldikust : “Tasa ja targu-Kasvatusvõtted isadele ja emadele”, 2011

Räägi seda lapsele kurejuttude asemel

Igas peres jõuab kord kätte aeg, kui tuleb seletada, mis on seksuaalsus, kust tulevad lapsed. Alusta Algusest. Seksuaalkasvatus ei ole müstiline, ülejäänud elust eraldi seisev teadus. See on osa inimeseks kasvamisest. Sõltub vanemast, kas ta tahab ja suudab olla järeltulijale mõistvaks ja suunavaks kaasteeliseks. Anna lapsele õiget ja elutervet teavet siis, kui see talle huvi pakub ja ta seda vajab. Laps kasvab seksuaalselt terveks inimeseks läheduse ja helluse kaudu. Tema arengut austav õpetus on kõnelemine tunnetest, oma peaga mõtlemisest, õigustest ja kohustustest. See on väärtushinnangute kasvatamine, eetika ja inimlikkus. Millises vanuses mida õpetada? Kuni 2-aastased: kogu keha on hea, kõigi kohtade jaoks on head nimed. Lähedus, rahustavad puudutused, turvalisus. Nautimine ja enda puudutamine on lubatud, küll ei saa kõiki kohti igas olukorras puudutada. Kuni 4-aastased: selgita lihtsalt paljunemist. Lihtsad vastused küsimustele. Tüdrukud, poisid, naised, mehed on ühtemoodi head. Kuni 6-aastased: õige sõnavara kehaga seoses. Suguelundite erinevused. Käitumisreeglid: privaatsus, kõike ei…

Kas lapsele peaks majapidamistööde tegemise eest maksma?

Majapidamistööde tegemise eest lapsele raha maksmine on keeruline teema: mille eest ja kui palju peaks maksma? Millised tööd on iseenesest mõistetavad? Kuhu asetub selles tehingus taskuraha? Otsus koduste tööde eest maksta sõltub osaliselt pere rahalisest olukorrast, osaliselt vanemate enda kasvatusest ja väga suures osas nende väärtushinnangutest. Mitteametlikud küsitlused näitavad, et üksmeelt selles küsimuses ei leia, kirjutab The Times. On selge, et iga koduse toimingu rahaline tasustamine ei õpeta last mõistma, et teatud tööd vajavad tegemist ja kuuluvad kõigi pereliikmete kohustuste hulka. Kuidas siis õpetada lapsele majanduslikku iseseisvust, kes samas mõistaks asju teha ka tänutundest ja armastusest? „Väga tervitatavad on kõik tegevused, mis aitavad lapsel mõista seost pingutuse ja tulemuse vahel,“ selgitab raamatu „Paranoid Parenting“ autor professor Frank Furedi. „Samas ei tohi raha ka üleliigselt tähtsustada, sest vastasel korral hakkab laps nägema igas suhtes ja teenes majanduslikult kasulikku tehingut.“ Raamatu „Detoxing Childhood“ autor Sue Palmer selgitab, et ühiskonna väärtushinnangud kujundavad ka…