Category

Haridus

Category

Kuidas aidata last koolitöös?

Ärge tekitage lapses pingeid liialt kõrgete ootustega. Lähtuge tema individuaalsetest võimetest ja suutlikkusest. Ärge võrrelge teda mitte teiste lastega, vaid tema tänast taset eilsega. • Tagage lapsele sobiv õppimiskoht, kus oleks vaikne ja rahulik ning kust puuduksid segavad ning tähelepanu kõrvale juhtivad tegurid (teler, arvuti jmt). Püsige läheduses, et saaksite vajaduse korral abi anda või aeg-ajalt lapse tööle pilgu peale heita. Samas vältige olukorda, kus kogu õppimise ajal lapse kõrval istute ja iga tema sammu juhendate. • Leppige kokku kindel õppimisaeg, mis sobiks nii teile kui lapsele. See soodustab rutiinse õppimisharjumuse tekkimist. • Veenduge, et õppimise ajaks oleksid lapse füüsilised põhivajadused rahuldatud. Laps ei saa keskendunult õppida, kui tal on kõht tühi, janu või külm, kui ta on väsinud või ärritunud või kui ruum on umbne ja hapnikuvaene. • Lubage lapsele õppimise vahepeal lühikesi puhkepause. Püüdke need ette planeerida, näiteks tehke paus iga õppeaine ülesannete sooritamise järel. • Aidake lapsel…

Müüte andekatest lastest

„Andekad lapsed saavad iseseisvalt hakkama.“„Õppekavad andekatele lastele on elitaarsed.“ Taolised müüdid pärsivad paljude andekamate laste arenguvõimalusi. Rahvusvaheline Andekate Laste Liit (NAGC) koostas nimistu enim levinud müütidest ning neid ümberlükkavatest tõenditest, mis puudutavad andekate laste õpetamist. Kui mitmed nendest väärarusaamadest on raskendanud Sinu, Sinu laste või kooli püüdlusi edasijõudnud õpilastele võimetekohast haridust pakkuda? MÜÜT: Andekad lapsed ei vaja abi, nad saavad iseseisvalt hakkama. TÕDE: Kas saadaksid tippsportlase ilma treenerita olümpiamängudeks treenima? Andekad lapsed vajavad juhendamist hästi koolitatud õpetajatelt, kes panevad nende võimed proovile ning toetavad seeläbi nende arengut. Mitmed erivõimelised lapsed võivad oma eakaaslasi nii palju edestada, et on juba enne kooli algust omandanud rohkem kui pool alghariduse õppekavast. Selle tulemuseks on igavlemine ja frustratsioon, mis võivad omakorda viia kehvade õpitulemuste, loiduse või ebatervete harjumusteni. Õpetajal on annete märkamisel ning nende arendamisel ülioluline roll. MÜÜT: Õpetajad esitavad kõikidele õpilastele väljakutseid, seega sobtuvad andekad lapsed tavaklassi. TÕDE: Olgugi, et õpetajad püüavad kõigi õpilaste võimeid…

26 käitumisreeglit, mida iga laps peaks teadma

Sinu lapse ebaviisakas käitumine ei pruugi olla tahtlik. Vahel lapsed lihtsalt ei taipa, et viisakas ei ole täiskasvanutele vahele segada, nina nokkida või inimesi valjuhäälselt kommenteerida. Igapäeva saginas ja ajanappuses jääb tihti vanematel vähem aega lastele käitumisreegleid selgitada. Tugevdades kodus neid alljärgnevaid käitumisreegleid, kasvatad sa üles viisaka, lahke, südamliku ja meeldiva lapse. 26 käitumisreeglit, mida IGA laps peaks teadma: Kui soovid midagi, tee seda viisakalt, öeldes: “Palun”. Kui sulle pakutakse midagi, täna viisakalt andjat. Ära sega täiskasvanute vestlusele vahele. Nad lõpetavad vestluse, seejärel vastavad sulle. Kui tõepoolest vajad kiiret reageerimist, tee seda viisakalt, kasutades väljendit: “Vabandust, ma sooviksin vahele segada.” Kui sul tekib kahtlus midagi tehes, küsi alati täiskasvanu käest üle. See hoiab ära hilisemad pahandused. Keegi ei taha kuulda asjadest, mis sulle ei meeldi. Hoia need enda teada või aruta neid koos sõpradega või vanematega sobilikus kohas. Mitte kunagi ära kommenteeri teise inimese välimust. Südamest tehtud komplimendid on seevastu…

Eesti Lugemisühingu eksperdid soovitavad: õpeta laps raamatuid armastama

Kuidas on võimalik lapsed lugema panna ja säilitada nende huvi lugemise vastu? Miks on lugemine nii oluline? Lugemine … aitab kujundada laste väärtushinnanguid. tekitab elamusi ja pakub meelelahutust. rikastab kujutlusvõimet ja sõnavara. aitab võimaldada teadmisi. arendab suhtlemisoskust. on ajamasin, võimaldades näha minevikku ja reisida kujuteldavasse tulevikku. SOOVITUSED LAPSEVANEMALE: 1. Loe ise, loe lapsele ette, loe koos lapsega. Kuula, kui laps sulle loeb. Räägi lapsele, kuidas sa ise lugema õppisid, mis olid sinu lemmikraamatud. Näita lapsele, et sa loed raamatuid, ajakirju, e-kirju, juhendeid, kokaraamatuid, koomikseid, filmi subtiitreid. 2. Loe lapsele iga päev ette. Enne veel, kui laps ise sõnu ja lauseid lugema hakkab, saab ta kuulda, kuidas täiskasvanu loeb ja mõtleb. Vali lugemiseks sobiv aeg ja mõnus koht. 3. Käi lapsega raamatukogus ja -poes. Võta raamatu kaasa reisile, polikliinikusse, külla. Pane kodus raamatud nii, et neid on kerge kätte saada. 4. Kirjuta lapsele kirjakesi, silte ja teateid. Osta koju lugemismänge, täheklotse, sõnakaarte,…

Räägi seda lapsele kurejuttude asemel

Igas peres jõuab kord kätte aeg, kui tuleb seletada, mis on seksuaalsus, kust tulevad lapsed. Alusta Algusest. Seksuaalkasvatus ei ole müstiline, ülejäänud elust eraldi seisev teadus. See on osa inimeseks kasvamisest. Sõltub vanemast, kas ta tahab ja suudab olla järeltulijale mõistvaks ja suunavaks kaasteeliseks. Anna lapsele õiget ja elutervet teavet siis, kui see talle huvi pakub ja ta seda vajab. Laps kasvab seksuaalselt terveks inimeseks läheduse ja helluse kaudu. Tema arengut austav õpetus on kõnelemine tunnetest, oma peaga mõtlemisest, õigustest ja kohustustest. See on väärtushinnangute kasvatamine, eetika ja inimlikkus. Millises vanuses mida õpetada? Kuni 2-aastased: kogu keha on hea, kõigi kohtade jaoks on head nimed. Lähedus, rahustavad puudutused, turvalisus. Nautimine ja enda puudutamine on lubatud, küll ei saa kõiki kohti igas olukorras puudutada. Kuni 4-aastased: selgita lihtsalt paljunemist. Lihtsad vastused küsimustele. Tüdrukud, poisid, naised, mehed on ühtemoodi head. Kuni 6-aastased: õige sõnavara kehaga seoses. Suguelundite erinevused. Käitumisreeglid: privaatsus, kõike ei…