Category

Tervishoid

Category

Loote ultraheli- ja doppleruuring raseduse III trimestril

Ultraheli- ja doppleruuringut tehakse kõhukaudse anduriga raseduse 34.–36. nädalal. Selles raseduse järgus on lootel juba välja arenenud kõik elundid ja kestab kasvu ja küpsemise periood. Loode kaalub sellel ajal 2400–2600 g. Ta pikkus on 44–46 cm. Loode sarnaneb kehaproportsioonidelt vastsündinuga, enamik neist on keeranud ennast peaseisu. Tal on välja arenenud näo miimilised lihased ja ta oskab juba naeratada. Loode on võimeline avama silmi. Silma reetina ja aju vahel on olemas ühendus ning lootel on silma tekkinud pilk, mis on iseloomulik mõistusega inimesele. Aju käbinääre on hakanud tootma hormooni melatoniin, mis kujundab lootel välja ööpäevarütmi. Loode magab sel perioodil ööpäevast 90–95%. Lootel on välja arenenud juba kõik 5 meelt. Ta näeb läbi ema kõhukatete läbikumavat valgust Ta on suuteline kuulma emaüsast väljastpoolt tulevat isa häält Ta hingab ja neelab lootevett ning tunneb selle lõhna ja maitset Tal on olemas naha puute- ja valutundlikkus Lootel on olemas nagu vastsündinul lapsel kulmud, ripsmed…

Foolhape on raseduse eel ja ajal väga oluline

Raseduse ajal soovitatakse naisel tarvitada foolhapet, sest foolhappe vaeguse tõttu võib esineda raseduskomplikatsioone ning laps võib suurema tõenäosusega sündida suulaelõhe või seljaajusongaga. Samas võib foolhappepuudus olla üheks põhjuseks, miks naine ei jää rasedaks, vahendab Tartu ülikooli teadusportaal Novaator. Tartu ülikoolis kaitstud doktoritöö ühe osana uuris Signe Altmäe foolhappe ainevahetuses osalevate geenivariantide mõju sellele, kas ja kui hästi õnnestub viljatul naisel kehavälisel viljastamisel rasestuda. Raseduse ajal võib emal foolhappe ehk vitamiin B-9 puudus kaasa tuua selle, et sünnib väärarenguga laps. Foolhapet leidub rohkem rohelistes köögiviljades, eeskätt petersellis, spinatis ja lehtsalatis, aga ka teraviljatoodetes, näiteks leivas. Kõige kiiremini saab foolhappepuudust leevendada pärmi söömisega. Foolhape mängib organismis olulist rolli nukleiinhapete ja valkude sünteesis. Kui foolhapet on puudu, siis tõuseb omakorda aminohappe homotsüsteiini tase. Viimane omakorda on seotud paljude terviseprobleemidega, eeskätt kõrgenenud südamehaiguste riskiga. Allikas: Postimees

Mida vajab Sinu beebi 9 kõhukuu jooksul?

Eriti oluline on loote aju ja närvirakkude areng – selleks kulub umbes viiendik ema toidust saadud energiast, kirjutab ajakirjas Pere ja Kodu Mai Maser ning annab nõu, kuidas raseduse ajal toituda. Kahele inimesele, emale ja arenevale lootele suunatud jõud ja energia tuleb täisväärtuslikust toidust, liikumisest ning rõõmsast meeleolust. Loode vajab täiendavaid toitaineid ja selleks peab tulevane ema sööma mitmekülgselt. Samas ei maksa toiduga liialdada. Raseduse esimesel trimestril ehk alguskuul piisab tavalisest toidust, pigem suurendada vitamiinide- ja mineraaliderikast toitu ehk puu- ja köögivilju. Alates 4. kuust on lisaenergiat vaja päevas umbes 300 kcal (see on võrdne näiteks ühe jogurtitopsi, 100 g forelli või ühe banaaniga). Kolmandal trimestril ehk 6.-9. kuul tuleks süüa sagedamini ja vähem korraga. Toiduenergia vajadus suureneb imetamise ajal ning siis on lisaks vaja 500-600 kcal. Ühtegi dieeti raseduse ajal pidada ei tohi. Teraviljatoodetest on head täisterapuder- ja leib. Põhilised toitained on raud, B-rühma vitamiinid, taimsed valgud ja mineraalained.…

Trenn suurendab nurisünnituse ohtu

Taani teadlased hoiatavad, et koormav trenn raseduse alguses võib kolmekordistada nurisünnituse riski, briti teadlased aga usuvad, et jooksmine ei ole siiski kahjulik. Taanlaste hinnangul kujutavad endast ohtu sörkjooks ning palli- ja reketimängud, samuti treenimine üle seitsme tunni nädalas. Kuna nurisünnituse oht väheneb märgatavalt pärast 18. rasedusnädalat, ei leidnud ka siis teadlased enam seost trenni ja raseduse katkemise vahel. Mõned spordialad, sh ka ujumine, rasedusele ohtu ei kujutanud, kirjutab BBC. Suurbritannia teadlased on aga väljendanud kahtlust jooksmise kahjulikkuse suhtes. Nende sõnul pole selles midagi halba ja eelkõige tuleks vältida spordialasid, milles suur koormus langeb kõhule või milles kõht võib kannatada saada. Üldiselt soovitatakse naistel jätkata sportimist kogu raseduse vältel, kui enesetunne seda lubab. Naised, kes enne rasedust trenni pole teinud, peaksid hoiduma suurt pingutust nõudvast trennist ja piirduma kerge füüsilise koormusega. Treenimine raseduse ajal tugevdab südameveresoonkonda ja parandab lihaste vastupidavust. Lõuna-Taani ülikooli teadlaste uuringus osales 90 000 naist. Toimetas: Tiina Luht