Category

Enesetunne

Category

Kui ohtlik on lape saamine pärast 35. eluaastat?

Üldiselt on jutud lapsesaamise ohtlikkusest pärast 35. eluaastat liialdatud, sest enamik neist naistest sünnitab tavapärasel viisil täiesti terve lapsed.

Need ohud, mis üle 35-aastasi sünnitajaid varitsevad, ei sõltu mitte ainult vanusest, vaid ka tervislikust seisundist, olles seega paljuski kontrollitavad.

Uuringud on näidanud, et vanematel naistel võivad raseduse ajal kujuneda suurema tõenäosusega teatud haigused nagu diabeet, kõrge vererõhk või eriolukorrad nagu platsenta eesasetus. Tõsiste tagajärgede vältimiseks on tähtis regulaarselt arstlikus kontrollis käia.

Vanusega suureneb ka surnud lapse sünnitamise oht, kuid uuringute andmeil on see tõenäosus väga-väga väike, sest tänapäeva meditsiin võimaldab selliseid traagilisi juhtumeid ennetada.

Teiseks hilises eas lapse saamisega kaasnevaks probleemiks on geneetilised väärarengud, mis suurenevad märgatavalt ema vanuse kasvades. Kui 35-39 aasta vanuselt on näiteks Downi sündroomiga lapse sünnitamise tõenäosus kahel juhul tuhandest, siis vanuses 40-44 tõuseb see 4:1000 ning üle 45-aastasel koguni 14:1000.

Seepärast soovitatakse üle 40-aastastele sünnitajatele tungivalt geneetilisi uuringuid. Et kromosoomilised kõrvalekalded on nurisünnituse peamiseks põhjuseks, suureneb vanusega ka nurisünnitamise oht.

Ühtlasi on üle 35-aastasel naistel täheldatud sagedasemat sünnituse esilekutsumist ja kaasaaidatud sünnitust.

Lapseootele jääda sooviv naine peaks enne viljastamist külastama arsti ja laskma teha põhjalikud uuringud. Mõlema partneri haiguslood ja nende suguvõsas esinenud haiguste analüüs võimaldab paremini kindlaks teha haigusi, mis ema ja tulevast last võivad ohustada.

Lisaks võimaldab see hinnata oma füüsilist valmisolekut ning teha vajalikud proovid ja uuringud. Seejärel saab juba astuda vajalikud sammud, et end enne rasestumist parimasse vormi viia.

Paraku võib üle 35-aastase naise suurimaks takistuseks olla rasestumine ise. Kahekümnendate esimene pool ehk 20-24 on naise kõige viljakamad eluaastad, 35.-39. eluaastaks langeb naise viljakus pea kolmandiku võrra.

Isegi viljatusravi ja kunstliku viljastamise puhul esineb vanematel naistel rohkem komplikatsioone, mistõttu on probleemide ilmnemisel soovitatav võimalikult kiiresti arsti poole pöörduda.

Kui kõik ülalnimetatud ohutegurid on läbi mõeldud, saab keskenduda aspektidele, mis kaasnevad lapse saamisega olenemata sünnitaja vanusest. Nendeks on kvaliteetne arstiabi, tasakaalustatud toitumine ning emotsionaalne ja majanduslik valmisolek lapse kasvatamiseks, mis saab olema sinu töö järgmised 18 aastat.

Paljud naised, kes on lapse saamise edasi lükanud ja soovivad vanemas eas emaks saada, kogevad, et nende võrdlemisi hea tervis võimaldab raseduse probleemideta lõpuni kanda ja enamikul juhtudel täiesti terve lapse ilmale tuua.

Allikas: http://www.babycentre.co.uk/

Üheksa kuud iseendale

Rasedustest

Üheksa kuud lapseootust on ilus ja põnev aeg, mil kõige tähtsam on Sinu ja Sinu lapse heaolu. Käesolev artikkel reastab 37 ideed, kuidas ennast kolmel trimestril õigustatult ja maksimaalselt poputada!

ESIMENE TRIMESTER

  • Loe rasedust ja lapse saamist käsitlevaid raamatuid, mis seda imelist kogemust hästi kirjeldavad.
  • Hakka oma raseduse kohta päevikut pidama, kasutades selleks mõnda suuremat märkmikku või talleta hoopis blogina. Mälestusi paisuvast kõhukesest saab edukalt jäädvustada ka kaameraga.
  • Naudi oma õnnistatud seisundit, veetes õhtupoolikud diivanil lesides rasedatele mõeldud ajakirju lugedes.
  • Valmista endale üks mõnus puuviljasmuuti! Lisaks suurepärasele maitsele annab see ka palju vitamiine.
  • Leia netist mõni rasedusalane portaal, kust leiaksid kõikidele olulistele küsimustele vastused. Ole allikakriitiline!
  • Tänapäeva telefonitel on nii head kaamerad, millega saad jäädvustada oma kasvava kõhu.
  • Soeta rasedatele mõeldud trenniriided, mis motiveeriks ka kasvava kõhuga end liigutama. Seda muidugi juhul, kui trenn pole sulle mingil põhjusel vastunäidustatud.
  • Kujunda oma vannituba ümber mõnusaks väikeseks spaaks, kus saad läbi viia erinevaid iluprotseduure ja hellitada oma näonahka mõnusate koduste maskidega!
  • Mine sõbrannaga oma lemmikkohvikusse ja naudi kofeiinivaba lattet. Hea maitseelamus ja vajalik kaltsium on tagatud.
  • Kutsu sõbrannad külla ja vaadake filme, mis seotud lapse saamisega (viimase aja filmidest on väga hea valik “Kõht ette” (Knocked up)!
  • Soeta omale kõrge SPF kaitsega näokreem. Raseduse ajal suurenenud pigmendi tootmine ja päikesekiirgus võivad tekitada n-ö rasedusmaski.
  • Loe kirjandust ka selle kohta, mis sind pärast lapse sündi ees ootab.
  • Rõõmusta tõsiasja üle, et saad praegu veel oma varbaid puudutada ja pediküüri teha.


TEINE TRIMESTER

  • Osta rasedatele mõeldud treening-DVD ja suuna taasleitud energia tervislikesse eluviisidesse.
  • Pane ennast kirja perekooli. Nii saad vajalikku infot ja suhelda teiste saatusekaaslastega.
  • Soeta rasedatele/imetavatele emadele mõeldud rinnahoidja, mis pakub hädavajalikku tuge ja on suureks abiks.
  • Kuumal suvepäeval värskenda end klaasi mineraalveega, millesse lisatud viiluke sidrunit, laimi või värsket kurki… mmmmõnus!
  • Värskenda oma nahka koduse või poest ostetud lemmikmaskiga. Väldi tugevaid koorijaid, sest raseduse ajal on näonähk tavapärasest õrnem.
  • Premeeri end kohalikus spaas maniküüri ja pediküüriga.
  • Soeta paar kvaliteetset patja. Neid ei saa lapseootel naisel kunagi liiga palju olla.
  • Vaata Eestis olevat suurimat nimeraamatut, mis asub Nupsus Ära unusta lemmikuid välja kirjutada!
  • Korraldage sõbrannadega pidžaamapidu. Kõlab ameerikalikult aga ideel on jumet.
    Kurb, aga tõsi – öö otsa üleval olemine aitab saada aimu emadusega kaasnevast unepuudusest.
  • Toida oma suurenenud ja sügelevat kõhtu eriti rahustava kehakreemiga.
  • Lõõgastu muusika ja lõhnaküünalde seltsis. Kutsu partner kaissu ja tehke omale meeldejääv õhtu!

 

Kolmas trimester

KOLMAS TRIMESTER

  • Peleta unetust ja lõpeta oma päev sooja, kuid mitte väga kuuma vanniga. Vann võtab pinged maha ja toob magusama une. Samuti aitab vann toonuste rahustamiseks.
  • Mine juuksurisse ja lase lõigata ilus soeng, mis püsiks kena ka paar kuud pärast sünnitust. Soeng peaks olema lihtsasti hooldatav ja hõrenevad juuksed ei tohiks seda pealigi suruda.
  • Luba endale lõõgastavat massaazi. Mine salongi või lase kallimal oma oskusi näidata.
  • Naudi veemõnusid. Kohaliku ujula külastamine annab hea koormuse ja aitab vähendada seljavalusid.
  • Korraldage kallimaga romantiline õhtusöök.
  • Veetke öö hotellis või külalistemajas, nautides veel viimast korda enne lapse sündi kahekesiolemist.
  • Harrastage spontaanset seksi (eeldusel, et teil selleks veel tuju on).
  • Lase sõbrannal enda jaoks midagi ilusat teha: las küpsetab sulle midagi head või aitab sul koristada. Raseduse viimased nädalad on aeg, mil julgelt teistelt abi ja mõningaid teeneid paluda.
  • Suurepärane võimalus oma suureks paisunud kõhust hea mälestus jätta on teha sellest kipsijäljend.
  • Pane kokku haiglakott. Uuri, mida teised sünnitajad on kaasa võtnud ning millest haiglas olles puudust tundnud.
  • Planeeri ennustatud sünnikuupäevaks lõunasöök sõbrannaga. Kui laps otsustab lasta enda järel oodata, on sul selleks päevaks vähemasti tegevust. NB! Ole ettevaatlik toiduvalikuga. Liigne vürts võib halvasti mõjuda enesetundele ja põhjustada kõrvetisi.
  • Kasuta veel viimast vaba aega ja loe näiteks, kuidas imikule massaaži teha.
  • Kasuta iga võimalust tukastada või sisse magada. See lõbu jääb peagi minevikku!

 

Trenn suurendab nurisünnituse ohtu

Taani teadlased hoiatavad, et koormav trenn raseduse alguses võib kolmekordistada nurisünnituse riski, briti teadlased aga usuvad, et jooksmine ei ole siiski kahjulik.

Taanlaste hinnangul kujutavad endast ohtu sörkjooks ning palli- ja reketimängud, samuti treenimine üle seitsme tunni nädalas. Kuna nurisünnituse oht väheneb märgatavalt pärast 18. rasedusnädalat, ei leidnud ka siis teadlased enam seost trenni ja raseduse katkemise vahel. Mõned spordialad, sh ka ujumine, rasedusele ohtu ei kujutanud, kirjutab BBC.

Suurbritannia teadlased on aga väljendanud kahtlust jooksmise kahjulikkuse suhtes. Nende sõnul pole selles midagi halba ja eelkõige tuleks vältida spordialasid, milles suur koormus langeb kõhule või milles kõht võib kannatada saada.

Üldiselt soovitatakse naistel jätkata sportimist kogu raseduse vältel, kui enesetunne seda lubab. Naised, kes enne rasedust trenni pole teinud, peaksid hoiduma suurt pingutust nõudvast trennist ja piirduma kerge füüsilise koormusega.

Treenimine raseduse ajal tugevdab südameveresoonkonda ja parandab lihaste vastupidavust.

Lõuna-Taani ülikooli teadlaste uuringus osales 90 000 naist.

Toimetas: Tiina Luht

Nurisünnitus mõjutab ka järgnevaid rasedusi

Teisel trimestril nurisünnituse läbi elanud naistel on järgnevate raseduste ajal suurem risk enneaegseks sünnituseks ja teistkordseks nurisünnituseks.

Dr Michal A. Elovitz ja kolleegide uuring hõlmas naisi, kelle rasedus oli jõudnud üle 14. rasedusnädala. Naised jaotati kolme rühma: 30 naist, kellel esines teisel trimestril nurisünnitus; 76 naist, kes sünnitasid enneaegselt ja 76 naist, kes kandsid raseduse täis, vahendab Reuters.

Järgneva raseduse puhul oli teisel trimestril toimuva nurisünnituse oht kõrgeim (27 protsenti) naiste hulgas, kelle eelmine rasedus oli teisel trimestril katkenud. Enneaegselt ja õigeaegselt sünnitanute hulgas esines teise trimestri nurisünnitust vastavalt kolmel ja ühel protsendil rasedatest.

„Suureks probleemiks on see, et nurisünnitanud naistel on järgmise rasedusega suurem tõenäosus enneaegselt sünnitada,“ rääkisid teadlased. Nende hulgast esines enneaegset sünnitust enne 28. rasedusnädalat 10 protsendil, teistest rühmadest vaid 1,3 protsendil.

Teadlased arvavad, et teise trimestri nurisünnituse bioloogiline mehhanism võib sarnaneda enneaegsele sünnitusele, olles mõlemal puhul seotud peamiselt emakakaela küpsusega. Sellisel juhul võiks nurisünnitanud naistele töötada välja ravi, mis järgmiste raseduste puhul vähendaks enneaegse sünnituse ohtu.