Category

Lapsevanem

Category

Kuidas tulla toime mitme lapsega korraga

Kui perre sünnib teine laps, peab lapsevanem hakkama oma tähelepanu jagama. Samal ajal kui tegeled ühe põnniga, saab teine pahandusega hakkama. Kui kontroll kaob, võid tunda end kaheks rebituna. Ootad, et vanem laps näitaks üles natukenegi mõistmist sinu stressi suhtes, kuid loomulikult ta seda ei tee. Kes peaks ootama? Kuidas tasakaalustada oma vanema lapse vajadusi ja aidata tal tähti õppida samas kui noorem vajab vannitamist ja magama panekut? Lõpmatuseni ei saa ka täiuslik olla. Vahel on täiesti normaalne tukastada, ärrituda ja tunda kurnatust, kuid mitte igal õhtul. Loo lapsele realistlik pilt sellest, mis teda ees ootab kui beebi sünnib. Esialgu ei tee ta eriti midagi peale magamise, nutmise, söömise ja mähkmete määrimise. Beebi ei ole mängukaaslane, mängukaaslaseks saab ta alles mõne aasta pärast. Abiks võib olla ka teemakohase kirjanduse ettelugemine, näiteks Eesti Lastekirjanduse Keskuse riiulitelt võib leida sellist kirjandust: A. Pervik “Paula ja Patrik” A. De Petigny “Kaspar saab väikese…

Kas varajane spetsialiseerumine spordis annab eelise või hoopis võtab?

Teadliktreening.com on kirjutanud ühest väga olulisest teemast. Teema, mis igapäevaselt esile ei kerki aga millega lapsevanem peab last kasvatades kokku puutuma. Laps ja sport. Kuidas teha õige valik? Mida peaks treeningu valimisel arvestama ja teadma ? Mitu treeningut valida ja millal alustada …? See on väga tavaline nähtus, et ainult ühe spordialaga tegeletakse juba varajasest east. Seda nimetatakse ühele spordialale spetsialiseerumiseks. Lapsevanemad ja treenerid arvavad, et see annab lapsele eelise saada teistest paremaks, saavutada kõrge tase eesmärgiga saada professionaalne leping, sponsorid ja muud majanduslikud toetused. Tegelikult aga ei ole lapse kogemuse piiramine ühele spordialale hea variant. Varajane ühele spordialale spetsialiseerumine on seotud sotsiaalse isolatsiooni, läbipõlemise, ülekoormuse ja muude probleemidega. Ühele spordialale pühendumine tähendab, et laps peab tegutsema keerulises täiskasvanute poolt juhitud maailmas, mis on üks suur äri. Noorte sporti tuleks täiskasvanute spordist lahus hoida. Ka talendikatel lastel ja teismelistel on siiski laste ja teismeliste vajadused. Nad ei ole lihtsalt väikesed täiskasvanud.…

Kuidas aidata last koolitöös?

Ärge tekitage lapses pingeid liialt kõrgete ootustega. Lähtuge tema individuaalsetest võimetest ja suutlikkusest. Ärge võrrelge teda mitte teiste lastega, vaid tema tänast taset eilsega. • Tagage lapsele sobiv õppimiskoht, kus oleks vaikne ja rahulik ning kust puuduksid segavad ning tähelepanu kõrvale juhtivad tegurid (teler, arvuti jmt). Püsige läheduses, et saaksite vajaduse korral abi anda või aeg-ajalt lapse tööle pilgu peale heita. Samas vältige olukorda, kus kogu õppimise ajal lapse kõrval istute ja iga tema sammu juhendate. • Leppige kokku kindel õppimisaeg, mis sobiks nii teile kui lapsele. See soodustab rutiinse õppimisharjumuse tekkimist. • Veenduge, et õppimise ajaks oleksid lapse füüsilised põhivajadused rahuldatud. Laps ei saa keskendunult õppida, kui tal on kõht tühi, janu või külm, kui ta on väsinud või ärritunud või kui ruum on umbne ja hapnikuvaene. • Lubage lapsele õppimise vahepeal lühikesi puhkepause. Püüdke need ette planeerida, näiteks tehke paus iga õppeaine ülesannete sooritamise järel. • Aidake lapsel…

Loendamine klotside abil

Loendama õppimine on samm mõistmiseni, mida arvud tähendavad. Kuidas õpetada lapsele loendamist? Kuidas aidata tal mõista, et loendamisel viimasena öeldud arvsõna ei ole viimasena loendatud eseme nimetus, vaid loendatud esemete hulga nimetus? Kirjutage paberile number ning loendage vastav kogus klotse selle numbri juurde. Seoseid võite luua läbi erinevate värvide. Loendage valjult koos lapsega. Vahva, eksole!

Suurem kui, väiksem kui, võrdne

Kas sinu laps oskab võrrelda? Kas ta teeb vahet, mis on “suurem kui” ja “väiksem kui” ning mis on “võrdne”? Klotside abil on võimalik seda lihtsalt visuaalsel moel õpetada. Teil läheb vaja võrdusmärki ja võrdlusmärki. NB! Tehke eelnevalt meeldetuletuseks endale ja ka lapsele selgeks, kumb on kumb märk. Avatud ots näitab suurema ja suletud ots väiksema numbri suunas. Loendage klotsid kahte torni ja võrrelge, kas üks torn on suurem kui teine. Kas teine on väiksem? Või on klotse hoopis võrdselt? Kasutage numbrikaarte ja tehtemärke ning õppige.