Category

Mäng

Category

Suurem kui, väiksem kui, võrdne

Kas sinu laps oskab võrrelda? Kas ta teeb vahet, mis on “suurem kui” ja “väiksem kui” ning mis on “võrdne”? Klotside abil on võimalik seda lihtsalt visuaalsel moel õpetada. Teil läheb vaja võrdusmärki ja võrdlusmärki. NB! Tehke eelnevalt meeldetuletuseks endale ja ka lapsele selgeks, kumb on kumb märk. Avatud ots näitab suurema ja suletud ots väiksema numbri suunas. Loendage klotsid kahte torni ja võrrelge, kas üks torn on suurem kui teine. Kas teine on väiksem? Või on klotse hoopis võrdselt? Kasutage numbrikaarte ja tehtemärke ning õppige.

Pane suured ja väikesed tähed paari

lego-tahtede-oppimineSuurepärane ja väga mõnus moodus lapsele väikeste ja suurte tähtede õpetamiseks. Sageli tunnevad Eesti lapsed just trükitähti. Siin on teile mugav moodus teha tutvust ka kirjatähtedega. Teil läheb vaja klotse ja eemaldatavat markerit. Markeeri ühed klotsid suurte tähtedega ja teised kirjatähtedega. Sa võid teha ka nii, et kirjutad väikesed tähed üht ja suured tähed teist värvi klotsidele. Seejärel proovige lapsega klotsid paari panna.

Vahva idee: Jäävärvide meisterdamine

Vahva tegevus kodustele lastele. See on küll üks suur pläkerdamine aga see-eest väga lõbus nii lapsele kui vanemale. Ettevalmistused saad koos lapsega teha eelmise päeva õhtul.
NB! Enne kui alustad seda lahedat tegevust, veendu, et laps oleks terve.

Vajad:

  • jääkuubiku rest
  • vesi
  • toiduvärvid
  • ork
  • paber

Tegevus:

  1. Täida jääkuubikurest veega
  2. Tilguta 2 tilka toiduvärvi igasse jääkuubiku auku
  3. Kasuta orki, et värvid korralikult segada
  4. Sega erinevaid värve kokku, et saada rohkem värve, mida rohkem värvi paned, seda tumedama tooni saad. (Näiteks segades punase ja kollase, saad oranži jne.)
  5. Pane jääkuubikurest sügavkülma terveks ööks
  6. Kalla jäätunud värvid kaussi ja lase lapsel nüüd värvima hakata. Aseta kõrvale ka kauss sooja vee, seebi ja rätikuga. Vajadusel saab laps käsi soojendada ja kuivatada.
Allikas: Kidspot.com.au /http://thehappyhomeblog.com/

Tee koos lapsega: Kella meisterdamine

Kella meisterdamine arendab lapses loovust ja iseseisva töö oskust: mõõtmine, märkimine, šabloonide kasutus, kella tundmine. Lisaks hea võimalus lapsele kella õpetada läbi mängu.

Vahendid, mida vajad: papist piimapakend,papp, kaks käbi, nöör, liim, pika haruga needid,värvipliiatsid,käärid,värvilised kleeppildid.

Meisterdatakse pommidega kell. Pooleks lõigatud piimapakendi põhja tehakse kaks auku, millest aetakse läbi nöör ning nööri kummassegi otsa kinnitatakse käbid kellapommideks. Pakendi ülemisse otsa kinnitatakse kella üleriputamiseks nöör.

Valmistada kellatahvel. Kleepige või joonistage peale numbrid. Papist lõigatakse soovitud kujuga taust, mille peale kellatahvel liimitakse. Tausta võib kaunistada kleeppiltidega. Kella osutid võib värvida erinevat ja need kinnitatakse neetide abil. Piimapakend liimitakse kellataustale taha. Meisterdamisega koos võid rääkida kellaaegadest, kellatahvlinumbritest, minutiosutitest.

Näpud tööle ja koos lapsega meisterdama!

Allikas: “Lahe koolitund”, Liilia Erik, Tartu 2009

Vahvaid seltskonnamänge lastele

  • Jäätunud hernekotid

Vajalikud esemed: igale lapsele hernekotike
Mida õpetab: tasakaalu hoidmist, empaatiat ja abivalmidust kaaslaste suhtes

Igale lapsele antakse hernekotike, mille nad asetavad oma pealaele. Mängijad kuulavad täiskasvanu käsklusi ja püüavad neid täita, hoides pead tasakaalus, nii et hernekotike püsib seal ilma käte abita. Täiskasvanu võib anda nt selliseid ülesandeid: hüppa ühel jalal, jookse tagurpidi, istu põrandale, lonka, hüple, keeruta, tee kükke, tantsi jne. Kui mõnel lapsel kukub hernekott maha, on ta “külmunud” ehk “jäätunud”. Ta peab jääma tardunult seisma nii kauaks, kuni keegi kaasmängijast ta “üles sulatab”, pannes mahakukkunud hernekoti talle pähe tagasi. Abistamise hetkel võib ta ise oma kotist kinni hoida. Väikestele lastele piisab kõnnist, plaksutamisest või ringis jalutamisest.

  • Ketikull

Mängu alustatakse nagu tavalist kulli, aga kulliks löödud liituvad käest kinni võttes ketiks, ükskõik kummale poole keti otsa. Vaid äärmised võivad lüüa teisi kulliks, oma vaba käega.  Ketikull arendab liikumiskiirust ja annab võimaluse lastel oma energiat rõõmsalt kulutada.

  • Mõõgavõitlus

Vajalikud esemed: igale mängijale lusikas,papptaldrik ja õhupall
Mida õpetab: arendab tasakaalu ja koordinatsiooni,vahendite käsitsemist, rütmilist liikumist, vähendab agressivsust

Mõõgavõitlejatel on mõõga asemel lusikad paremas käes. Vasakus käes hoiavad papptaldrikut, mille peal seisab täispuhutud õhupall. Mõõgavõitluse ajal peavad mõõgavõitlejad säilitama oma keha valitsemise ja tasakaalu, et õhupall taldrikult maha ei kukuks. Kellel õhupall kukub, on kaotaja.

  • Naeru juhtimine suhkrutükiga

Vajalikud esemed: igale mängijale 2 suhkrutükki, fotoaparaat
Mida õpetab: Positiivsust, naerma iseenda üle ja annab hea enesetunde

Igale osavõtjale jagada paar suhkrutükki. Paremini sobivad väikesed valged suhkrutükid, mida saab osta igast toidupoest. Juhendaja palub igal osalejal ehitada suhkrutükkidest uued esihambad nii, et suhkrutükid pannakse ülemiste hammaste ja ülahuule vahele uuteks hammasteks. Uute hammastega naeratatakse hetkeks teistele osalejatele. Naeratajate naljakad näod ajavad kiiresti naerma. Lõbus on neid lustakaid nägusid jäädvustada  pildile ning edaspidigi pilte vaadates loob see positiivse tunde ja toob naeru näole.

  • Kuningas
Vajalikud esemed: igale lapsele sall silmade sidumiseks

Mida õpetab: seotud silmadega liikumist ja tajuda võimalikke tekkivaid ohte

Juhendaja valib ühe lapse kuningaks (võib ka printsessiks indiaanlaseks, piraadiks vms) nii, et teised ei tea, kes see on. Kogu rühm liigub seotud silmadega ettevaatlikult mänguplatsil ringi. Kui keegi põrkab teisega kokku, küsib ta : “Kuningas?” Vastaspool vastab samuti “Kuningas!”, kuigi ta ei ole kuningas. Tõelisel kuningal tuleb vaikida, kui talle see küsimus esitatakse. Ta ei või öelda ühtegi sõna. Õnnelik otsija liitub  käest kinni võttes kuningaga ja muutub ka ise kuningaks. Nüüd ei tohi ka tema enam rääkida, vaid peab vaikima. Kuningakett pikeneb nii kogu aeg. Mäng lõpeb siis kui kõik on selle ketiga liitunud.

  • Lumehelbeke
Vajalikud esemed: valge suleke või vatitupsuke

Mida õpetab: märkama ja hindama teise inimese väärtusi

Lapsed istuvad põrandal ringis. Keskel on lumehelbeks väike suleke või vatitükike. Lapsed puhuvad seda kordamööda ja vaatavad, kelle juurde lumehelbeke langeb. Lumehelbekest puhunud laps peab kohe mõtlema midagi positiivset sellest, kelle juurde helbeke langes ja seda talle ja ütlema.

Kasutatud kirjandus: Lahe koolitund-Mängude kogumik I kooliastme 1.klassile/ Liilia Erik