Category

Koolieelik

Category

Kompimismäng “Põrsas kotis”

https://vimeo.com/226865551 Valige välja erinevate kujudega klotside paarid ja asetage need lauale. Moodustage kaks täpselt samasuguste klotsidega hulka. Pange üks hulk klotse kotti ning arvamismäng võib alata. Seejärel valige laualolevate klotside seast üks, mille laps peab kotis pimesi kompides üles leidma. Kas ta tunnetab klotsi kuju ja suurust? Kas ta suudab leida just selle õige klotsi? Vahva mäng, mis arendab kompimistaju!

Tunnusta pingutust, mitte saavutust!

Lapsed võivad mängida tunde ja see on vahva. Mängides nad õpivad ja arenevad. Klotsimängud on väga hea võimalus õppida lahendama erinevaid probleeme ja ülesandeid. Mida suurem ja keerukam ehitis, seda suuremat pingutust see vajab. Kas teadsite, et tunnustades lapse pingutusi, võtab ta vastu uusi ja arendavaid väljakutseid. Pange tähele, et on vahe, kas tunnustate lapse sooritust, pingutust, vastupidavust ja püsivust või hoopis tulemust. Kui kiidate ainult tulemust, siis võib laps hakata ebaõnnestumist kartma. Kui tunnustate seda, kuidas ta ülesande kallal vaeva nägi, saate tahtejõulisema lapse, kes võtab elus julgelt ülesandeid lahendada.

Värvide sorteerimise mäng

Selle mängu jaoks läheb sul tarvis võimalikult palju erinevaid värvilisi klotse. Võta 4 värvilist paberit suuruses A4. Kalla erinevat värvi klotsid lapse ette ja lase tal tõsta kõik klotsid vastavat värvi paberile. Palu lapsel panna ülejäänud värvid valgele paberile. Kui kõik klotsid on sorteeritud, küsi lapselt, mida teha valgel paberil olevate klotsidega. Julgusta last sorteerima neid omakorda värvide kaupa või hoopis ehitama midagi põnevat. Laps võib ka klotse loendada. See mäng aitab kinnistada värvide nimetusi ning arendab organiseerimisoskust.

Miks ja millal lapsega silmaarsti juurde?

Ennetamaks erinevaid nägemisprobleeme peaksid lapsevanemad oma lapsed kolmeaastaselt silmaarsti juurde kontrolli viima. Kui selles vanuses avastatakse, et lapse silmanägemist on vaja parandada, siis õigeaegse sekkumisega võib laps n-ö probleemist välja kasvada. Silmaarst testib lapse nägemisteravust, silmade liikuvust ja optilist ehitust. Laste nägemishäired tuleb varakult diagnoosida ja ravida. Kui lapse silmade optiline ehitus ei ole korras ja nägemisteravus ei ole piisav või esineb strabism ehk kõõrdsilmsus, siis arst määrab lapsele raviprillid. Sageli saavad lapsed oma esimesed raviprillid 3-4 aasta vanuselt ja kannavad neid pidevalt kooliea alguseni. Vahel tuleb prillid määrata juba 1-2 aasta vanusele lapsele. Prille kandes silmad ei väsi nii palju, laps hakkab nägema selgemini nii kaugele kui lähedale. Silmalihaste kontroll ja silmade koostöö on parem. Prille õigesti kandes areneb kiiremini ka nägemisteravus. Kas ja kui palju tuleb prille edasi kanda koolieas, sõltub, kui palju on selleks ajaks muutunud silmaehitus ja paranenud nägemisteravus. Kui silmade nägemisteravus ei ole võrdne, üks…

Lugema õpetamine: “Drillimisest ei ole kasu”

Sageli tahetakse laste lugemist, käekirja ja arvutamist drillida, mis võib lapse jaoks olla üsna igav ja tüütu. Eriti siis, kui see hästi välja ei tule, kirjutab Perekeskus Sina ja Mina. Lapselt tuleb nõuda võimetekohast õppimist. Kui ta teeb üksiku töö lohakalt, on kasvatuslikus mõttes õige nõuda ülesande või harjutuse ümberkirjutamist. Kui aga laps ei suudagi ilusamini kirjutada, pole mõtet vihikust lehti välja tõmmata või lasta tal lehekülgede kaupa tähti treida. Kui lapse käsi on nõrk, peaks olema korraliku käekirja nõudmisega ettevaatlik. Pigem käe treenimiseks rohkem joonistada, värvida, paberit lõigata ja rebida. Postkastidesse pannakse kuhjade viisi reklaambrošüüre, mis rändavad prügikasti. Õhtuti võiks mudilane neist toredaid pilte välja lõigata ja paberile kleepida. Kui veel natuke juhendada, valmivad uhked kollaažid. See arendab tema käelist tegevust, silma ja käe koostööd, loovust ning aitab koos ema-isaga koostegemisest rõõmu tunda. Lugemisoskus on õppimisprotsessi üks alustala. Lihtsalt lugemisdrillil pole mõtet. Et laps tahaks lugeda, nõuab see rohkesti…