Category

Areng

Category

Läbi aegade laste lemmikmäng “Trips-Traps-Trull”

https://vimeo.com/226865500 Trips-traps-trull on meelelahutuslik mäng kahele, mida on võimalik mängida ka klotsidega. Moodusta sobival alusel kaks paralleelset joont ja seejärel kaks nendega ristuvat paralleelset joont. Tekib üheksast ruudust koosnev mänguväli. Nuppudeks valivad mõlemad lapsed 5 klotsi. Kui paberil mängitakse ristide ja ringidega, siis klotsimängus võib üks laps valida näiteks valged ja teine mustad klotsid. Kordamööda käies, võidab see, kes saab kolm klotsi esimesena ritta kas vertikaalis, horisontaalis või diagonaalis.

Tunnusta pingutust, mitte saavutust!

Lapsed võivad mängida tunde ja see on vahva. Mängides nad õpivad ja arenevad. Klotsimängud on väga hea võimalus õppida lahendama erinevaid probleeme ja ülesandeid. Mida suurem ja keerukam ehitis, seda suuremat pingutust see vajab. Kas teadsite, et tunnustades lapse pingutusi, võtab ta vastu uusi ja arendavaid väljakutseid. Pange tähele, et on vahe, kas tunnustate lapse sooritust, pingutust, vastupidavust ja püsivust või hoopis tulemust. Kui kiidate ainult tulemust, siis võib laps hakata ebaõnnestumist kartma. Kui tunnustate seda, kuidas ta ülesande kallal vaeva nägi, saate tahtejõulisema lapse, kes võtab elus julgelt ülesandeid lahendada.

Värvide sorteerimise mäng

Selle mängu jaoks läheb sul tarvis võimalikult palju erinevaid värvilisi klotse. Võta 4 värvilist paberit suuruses A4. Kalla erinevat värvi klotsid lapse ette ja lase tal tõsta kõik klotsid vastavat värvi paberile. Palu lapsel panna ülejäänud värvid valgele paberile. Kui kõik klotsid on sorteeritud, küsi lapselt, mida teha valgel paberil olevate klotsidega. Julgusta last sorteerima neid omakorda värvide kaupa või hoopis ehitama midagi põnevat. Laps võib ka klotse loendada. See mäng aitab kinnistada värvide nimetusi ning arendab organiseerimisoskust.

Lugema õpetamine: “Drillimisest ei ole kasu”

Sageli tahetakse laste lugemist, käekirja ja arvutamist drillida, mis võib lapse jaoks olla üsna igav ja tüütu. Eriti siis, kui see hästi välja ei tule, kirjutab Perekeskus Sina ja Mina. Lapselt tuleb nõuda võimetekohast õppimist. Kui ta teeb üksiku töö lohakalt, on kasvatuslikus mõttes õige nõuda ülesande või harjutuse ümberkirjutamist. Kui aga laps ei suudagi ilusamini kirjutada, pole mõtet vihikust lehti välja tõmmata või lasta tal lehekülgede kaupa tähti treida. Kui lapse käsi on nõrk, peaks olema korraliku käekirja nõudmisega ettevaatlik. Pigem käe treenimiseks rohkem joonistada, värvida, paberit lõigata ja rebida. Postkastidesse pannakse kuhjade viisi reklaambrošüüre, mis rändavad prügikasti. Õhtuti võiks mudilane neist toredaid pilte välja lõigata ja paberile kleepida. Kui veel natuke juhendada, valmivad uhked kollaažid. See arendab tema käelist tegevust, silma ja käe koostööd, loovust ning aitab koos ema-isaga koostegemisest rõõmu tunda. Lugemisoskus on õppimisprotsessi üks alustala. Lihtsalt lugemisdrillil pole mõtet. Et laps tahaks lugeda, nõuab see rohkesti…